Retkeilyvinkit

Retkeily on helppoa - pari kenkiä, sopivat vaatteet sekä mahdollisesti reppu on kaikki mitä tarvitaan. Kävely on hieno tapa löytää uusia paikkoja, lähellä ja kaukaa. Se on aktiviteetti, jonka kaikki hallitsevat ja jossa olonsa tuntee turvalliseksi. Lisäksi se on sosiaalista ja tarjoaa tilaa keskustelulle ja yhdessäoloon. Tässä on vinkkejä, jotka tekevät retkeilystä entistäkin hauskempaa.

Varusteet

Oikeilla varusteilla on merkitystä, etenkin tunturissa. Vaatteiden tulisi toimia erityyppisissä sääolosuhteissa. Sijoita monipuolisiin vaatteisiin, jotka suojaavat tuulelta, ovat hengittäviä, kuivavat nopeasti ja ovat lämpimiä. Valitse mielellään ohuita softshell-vaatteita tai tiiviitä puuvilla- ja synteettisiä neuloksia, kuten Fjällrävenin G1000 tai vastaavia. Tavalliset puuvillavaatteet, kuten t-paidat ja farkut ovat epäsopivia, koska niiden kuivuminen vie ikuisuuden, jos ne kastuvat hiestä tai sateesta.

Reppu tulee sovittaa sinulle, kokeile, että selän pituus ja kantovyö sopivat kunnolla, myös silloin, kun reppu on pakattuna. Tyttöjen mallit sopivat tytöille, koska niissä on lyhyempi selkä, mukautettavat olkahihnat ja kantovyö. Päiväretkellä repun tilavuuden tulisi olla 30–50 litraa. Pidemmälle vaellus- ja telttaretkelle tarvitaan vähintään 60 litran rinkka.

Eurooppalaiset matalamman malliset vaelluskengät ovat nykyisin enemmän ja vähemmän käytössä myös Suomessa. Matala kenkä on kevyt, joustava ja monipuolinen. Kuitenkin, kun kuormitus kasvaa ja maasto on vaativaa, antavat korkeavartiset kengät enemmän tukea jaloille. Tytöillä on pienemmät jalat ja leveämmät pohkeet, joten heille sopivat hyvin tyttöjen mallit, joissa on pienempi lesti ja leveämpi varsi.

Lisää varustevinkkejä löydät täälta.

Yöpyminen

Teltta tietenkin tarjoaa sinulle vapauden majoittua täsmälleen missä haluatkin. Muista, että tunturissa teltaltasi vaaditaan enemmän, kuin telttaillessasi matalammalla. Valitse mielellään vähän enemmän tilaa. Jos teitä on kaksi, niin varaa mukaan kolmen hengen teltta. Sen minkä häviät kuorman kasvaessa voitat mukavuudessa.

Lisää telttavinkkejä löydät täältä.

Jos yövyt tunturimökissä, et tarvitse makuupussia, vaan pelkät matkalakanat. Mökeissä on vilttejä ja tyynyjä. Korvatulpat on hyvä ottaa mukaan sillä väsyneet vaeltajat nukkuvat syvää unta ja kuorsaavat äänekkäästi.

Kevyemmin on paremmin

Amerikkalainen tutkimus osoittaa, että vaellusmatka voidaan kolminkertaistaa, jos mukana kuljetettavan kuorman painon määrää puolitetaan. Vähennä painoa vähentämällä isojen esineiden volyymiä, älä jättämällä pieniä mukavuuksia kotiin. Yritä säästää teltan, rinkan, makuupussin, keittimen ja alustojen painossa. Älä ota ylimääräisiä vaatteita. Älä tee kompromissia sadesuoja suhteen ja panosta laadukkaisiin ja mielellään kevyisiin sadevarusteisiin.

Meillä on usein taipumus rinnastaa turvallisuus kukkuroilleen täytettyyn reppuun. Mikä on harvoin totta. Kevyemmän kuorman ansiosta jaksamme paremmin, mieli pysyy kirkkaana ja etenemme nopeammin. Kokemuksesi asettaa rajat sille, mikä on välttämätöntä ja mitä voi jättää pakkaamatta. Huomioi vaelluksen jälkeen mitä todella tarvitsit ja seuraavalla kerralla voit jättää tarpeettomat tavarat pois matkasta.

Rutiini ja järjestys ovat kaiken A ja O, jokaisella tavaralla on oma paikkansa. Tämä koskee sekä reppua, että vaatteita. Kun laitat ulkoiluvarusteesi samaan paikkaan, riski tärkeiden tavaroiden unohtamiselle vähenee. Käytä pakkauspusseja. Tavaroiden tulee olla repussa, eivätkä ne saa roikkuu ulkopuolella, jolloin on vaara, että ne putoavat.

Neljä kilometriä tunnissa

15–20 kilon painoisen rinkan kanssa kävelemme kolmesta viiteen kilometriä tunnissa. Eli kilometrin matkaan kuluu aikaa 12–20 minuuttia. Jos tie vie ylämäkeen, jokainen sata metriä korkeutta vie ainakin kymmenen minuuttia lisää aikaa. Raskaampi rinkka vähentää huomattavasti nopeutta ennen kaikkea lepäämisen tarpeen vuoksi.

Kulkeminen

Seuraa korkeus käyriä poluttomassa maastossa, esimerkiksi paljaalla tunturilla pätee sääntö, jonka mukaan kulkea kannattaa mahdollisimman alhaalla. Voit usein säästää energiaa kiertämällä sen sijaan, että menisit yli.

Tempo: Kohtuullinen nopeus on, kun pystyt puhumaan. Laske tempoa huomattavasti, kun nouset ylämäkeen ja pidä yllä hidasta ja tasaista tempoa. Tasainen kulkeminen on aina parempi vaihtoehto kuin nopea kiiruhtaminen, joka kasvattaa levon tarvetta.

Reitin valinta: Merkityt reitit ovat nopeimpia. Suositellut reitit on merkitty kartalle. Jos merkittyjä reittejä ei ole, on tärkeää lukea kartasta maastotyypit ja korkeuskäyrät. Kuivana kesänä voi reitti suon poikki olla erinomainen valinta, kun taas hyttyskesinä paljaat tunturit ovat parempi valinta. Paljaat rinteet ovat usein nopeita vaellettavia, kun taas risukot ja koivikot vievät aikaa ja energiaa.

Sauvat: Mantereella on tavanomaista vaeltaa sauvojen kanssa. Ne auttavat säilyttämään tasapainon ja keventävät polvien kuormitusta alamäessä.

Kahlaaminen: Kahlattaessa kantovyö on irrotettava ja olkahihnoja löysytettävä niin, että reppua voidaan helposti kallistaa, jos kaadut. Siirrä yhtä jalkaa kerrallaan. Sauvoista on apua kahlatessa.

Vaihtelu: Vaihda painon kantamista lantion ja hartioiden välillä säätämällä kantovyötä.

Kulje varovasti: Vältä korkeita harppauksia ja ota matalia askelia kivisellä polulla. Vaikka rinkka olisi kevyt ja maasto kuivaa, on kuoppaisella alustalla helppo kompuroida.

Tavarat, joita ei saa unohtaa

  • Ensiapu: Kiristyssiteet, haavan puhdistusaine, haava- ja rakkulalaastarit, särkylääkkeet.
  • Kartta ja kompassi
  • Tulitikut/sytytin: Älä luota keittiön pietsosähkösytyttimiin.
  • Monitoimityökalu/veitsi
  • Otsalamppu
  • Auringonsuojavoide ja hyttyskarkote
  • Korjaustarvikkeet: Ilmastointiteippiä, parsinneula ja hammaslankaa, karkeaa metallilankaa ja narua.
  • Henkilökohtainen lääkitys: Astmapiippu, antihistamiini, insuliini?
  • Vesisäiliö: Älä ole huolimaton nesteiden kanssa.
  • Pikaista energiaa: Energiapatukoita tai -geeliä.

Sinun täytyy käyttää julkista profiilia voidaksesi hyödyntää kaikki sivuston ominaisuudet. Lähellä!