Vaeltaminen

Vaeltaminen on lumoava voima, joka vetää sinut polkujen, maisemien ja luontoelämysten maailmaan. Se on vapautta kantaa kaikki tarvittava repussasi, kulkea omilla voimillasi ja nähdä askel askeleelta, miten luonto muuttuu ympärilläsi. Vaelluksessa on jotakin ikivanhaa - se on vanhin liikkumistapamme ja suurin piirtein samanlaista meille nykypäivänä kuin esi-isillemme tuhansia vuosia sitten, vaikkakin vaellamme ehkä hieman eri syistä.

Vaellus merkitsee ja tarkoittaa kaikille eri asioita - tunnetta, matkan pituutta, mitä haluamme saavuttaa ja miten teemme sen. Jotkut haluavat vaeltaa mahdollisimman pitkän matkan minimaalisella varustuksella, kun taas toiset haluavat tehdä siitä mukavampaa ja vaeltaa leirinsä läheisillä poluilla keskittyen enemmän luontoon, eläimiin ja "pieniin" asioihin - kuten isälläni on tapana sanoa: “Jotkut juoksevat maratonin muutamassa tunnissa ja jotkut kulkevat sen viikossa, molemmat ovat onnistuneet siinä, mutta vain eri asenteella ja tavoitteilla.”

Ei ole oikeaa tai väärää tapaa, ja tärkeintä on, että pidät hauskaa ja lähdet ulos - varusteet ja käytännönasiat ovat toissijaisia ja sinä itse päätät, miten haluat tehdä. Ulos lähtemisen ei tarvitse olla, eikä se saa olla vaikeaa.

Kun olet lähdössä vaeltamaan - riippumatta siitä, onko se ensimmäinen kerta vai oletko kokenut vaeltaja - on otettava huomioon muutamia asioita. Tämä opas on luotu inspiroimaan sekä sinua, joka kokeilet vaeltamista ensimmäistä kertaa, että sinua, joka olet jo kokenut vaeltaja.

Aloita tarkastelemalla mitä sinulta löytyy kotoa, lainaa perheeltä tai ystävältä ja päivitä varusteitasi vasta, kun olet koukussa vaeltamiseen (ja uskon, että niin tapahtuu). Mikään ei ole pakollista, mutta tietyt varusteet helpottavat huomattavasti.

Blank
Blank

Idea syntyy ja suunnittelu alkaa

Minne haluan patikoida? Miten haluan vaeltaa - teenkö päiväretkiä samasta tukikohdasta vai vaellanko kaikki varusteet mukanani? Onko vaellusreitti hyvin merkitty? Millainen sää ja maasto vaelluskohteessa on? Kuinka monta henkilöä on mukana vaeltamassa? Onko reitin varrella kauppoja vai pitääkö kaikki kantaa mukana alusta alkaen? Nukunko teltassa, laavulla vai retkeilymajassa? Onko vettä saatavilla?

On hyvä lukea mahdollisimman paljon alueesta, jolla aiot vaeltaa, jotta vältyt odottamattomilta tapahtumilta.

Varusteiden pakkaaminen:

Kun tiedät, missä haluat vaeltaa ja olet suunnitellut seikkailusi, varusteet ovat seuraava pohdittava asia. Mikä vuodenaika on - talvi, kevät, kesä vai syksy? Kuinka kylmä on päivällä ja kuinka kylmä on yöllä? Millainen sää on yleensä siihen vuodenaikaan? Vaeltamisessa eri vuodenaikoina on oma viehätyksensä, kunhan muistaa varustautua vuodenajan ja lämpötilan mukaisesti. Keväällä kaikki alkaa kukkimaan, mutta yöt voivat silti olla kylmiä ja hieman pakkasen puolella. Kesällä teltta on hyvä pystyttää varjoon, jotta et aamulla herää saunasta, jonka lisäksi veden tarve on suurempi. Syksy on vaeltamisen kulta-aikaa, sää viilenee ja ruska värittää maisemaa - mutta sinun on oltava valmiina siihen, että yöt voivat yllättäen olla kylmiä ja päivät vastaavasti edelleen todella kuumia. Talvella on maagista vaeltaa lumikengillä, vaellussuksilla tai retkipoluilla, jotka eivät ole lumen peitossa. Silloin vaeltaessa on otettava huomioon monia tekijöitä, joista tärkein on kylmyys. Sinun tulee muun muassa välttää hikoilua, pakata mukaan useita vaatekerroksia sekä lämpimät nukkumisvarusteet.

Tarkista ensin, mitä varusteita sinulla on kotona - kaiken ei tarvitse olla kalleinta merkkiä tai kevyintä mahdollista. Tärkeintä on, että lähdet ulos luomaan muistoja. Mitä enemmän vaellat, sitä paremmin huomaat itse, mitkä varusteet nousevat ylimmäksi ostoslistallasi.

Jaamme pakattavat varusteet 4 eri osaan:

1. Nukkumatarvikkeet

Teltta, makuualusta ja makuupussi. Ne ovat perustana hyvälle unelle (toivottavasti). On tärkeää huomioida odotettavissa olevat lämpötilat, sillä vaikka päivällä olisikin vain hieman viileä, niin yön kylmyydellä on huomattavasti kielteisempiä vaikutuksia - joten tarkista, mihin lämpötiloihin makuupussi on tarkoitettu sekä makuualustan eristyskyky.

Käytämme yleensä puhallettavaa tyynyä (ne painavat vain muutaman gramman ja tekevät yöstä entistäkin mukavamman) ja makuupussin sisäpussia, joka luo ylimääräisen eristävän ilmakerroksen ja joka on helpompi pestä. Mielestämme nämä ''luksustuotteet'' ovat kantamisen arvoisia ja tekevät vaeltamisesta vieläkin parempaa.

2. Ruoka ja retkikeittiö

Näiden avulla jaksat kulkea eteenpäin. Ravintoaineiden ja kalorien saaminen sekä yksinkertaisesti vatsan täyttäminen jollakin lämpimällä on uskomattoman tärkeää, muuten et tule jaksamaan kovin pitkälle. Yksi ruoanlaiton kulmakivistä vaelluksilla on retkikeittiö. Pidämme eniten kaasukeittimestä, koska se on kestävä, helppo kuljettaa mukana ja se kypsentää kattilan sisällön tehokkaasti. Valittavissa on monia eri malleja ja kokoja, ja suosittelemme, että menet kauppaan (tai tilaat kotiin) useita erilaisia vaihtoehtoja nähdäksesi, mikä niistä sopii sinulle parhaiten. Tässä on myös kysymys siitä, miten suurella porukalla lähdette vaeltamaan - on kevyempää jakaa yksi suurempi retkikeittiö yhdessä kuin, että jokaisella olisi omansa.

Mitä tulee ruokaan, vaihtoehtoja on monia. Kaikissa vinkeissä yhteistä on, että ruoan paino pyritään pitämään mahdollisimman alhaisena ja mukaan otetaan vain kuivia ainesosia. Tässä yhteenveto omista kokemuksistamme.

Blank
Blank

Pakastekuivatut valmisateriat

Näitä on saatavilla useilta eri valmistajilta ja ne ovat mielestämme ehdottomasti helpoin, joustavin ja energiarikkain vaihtoehto - mutta samalla myös kallein. Voit ostaa sekä aamiaisen, lounaan että päivällisen suuresta valikoimasta erilaisia ruokia. Siten syöt monipuolisesti ja ruoan valmistus on helppoa, kaadat vain joukkoon vettä, odotat hetken ja valmista on!

Kuivat ainesosat

Voit myös tarkistaa, onko lähikaupassasi kuiva-aterioita, jotka valmistetaan lisäämällä niihin kuumaa vettä. Käytämme usein pikaperunamuusijauhetta, jossa on esimerkiksi kuivattua lihaa ja hieman mausteita. Edullista, hyvää, kevyttä ja kätevää. Meillä on usein mukana myös pikanuudeleita - ei kovin ravitsevaa, mutta ne sopivat meille hyvin lounaaksi vaelluksilla. Lettusekoituksesta saat myös erinomaisen aamiaisen tai välipalan!

Kuivaa ruoka itse

Verkosta löydät lukuisia reseptejä ainesosien kuivaamiseen, jolloin ruoasta tulee helposti kuljetettavaa, se säilyy paremmin ja saat siten haluamiasi makuja. Kuivaamiseen tarvitaan useimmiten vain uuni ja matala lämpötila. Tulee ottaa huomioon, että useimmiten kuivattua ruokaa on liotettava jonkin aikaa (tunnista muutamaan tuntiin) esimerkiksi uudelleen suljettavassa pussissa, jotta se ehtii pehmentyä.

Välipalat ja energiapatukat

Välipalat ovat erittäin tärkeitä energiansaannissa. Hupenevia energiavarastoja voi tarvittaessa täydentää pienellä määrällä sokeria ja proteiinia. Meillä on tapana ottaa mukaan Snickers-patukoita, mutta olemme valmistaneet myös omia energiapatukoita, joissa on muun muassa taateleita ja pähkinöitä. Tavallisissa myymälöissä on tarjolla myös laaja valikoima muita proteiinipatukoita sekä reseptejä omien patukoiden valmistamiseen. Tavallisesti teemme myös pähkinäsekoituksen, johon lisäämme rusinoita ja suklaapaloja.

Vinkki: Säilytä välipaloja käden ulottuvilla, esimerkiksi vyötaskussa.

3. Vaatteet

Sinusta voi tuntua, että tuotemerkkejä, ominaisuuksia, painoja ja tekstiilejä on loputtomasti - mutta olemme tiivistäneet oman kokemuksemme tärkeimpiin osioihin.

Kengät:

Mielestämme yhdet tärkeimmistä varusteista. Me vaellamme korkeavartisilla kengillä kaikkina vuodenaikoina - ne ovat kesällä lämpimämmät kuin lenkkarit, mutta ne ovat myös vakaat ja auttavat kantamaan kuormaa huomattavasti paremmin. Varsien tulisi yltää nilkkojen yli, jonka lisäksi kengissä on oltava sisäänrakennetut pohjat. Itse varren rakenne on enemmän makukysymys - jotkut pitävät tukevammasta varresta, kun taas toiset esimerkiksi vain nahkasuojuksesta, joka on helpompi kuivata. Kokeile itse, mikä tuntuu parhaalta! Mielestämme Gore-Tex-saappaiden etuna on, että ne pitävät jalat kuivina, mutta haittana on, että kun ne sitten kastuvat, niiden kuivuminen kestää kauemmin. Gore-Tex on usein pehmustettu ja rakenteellinen, mutta se ei ole kaikkien valinta. Kuorisaappaiden etuna on, että voit itse säädellä sukilla paksuutta ja kerroksia vuodenajasta riippuen, jonka lisäksi ne kuivuvat nopeammin.

Sukat:

Ne kulkevat käsi kädessä kenkien kanssa - suosittelemme kaksien päällekkäisten merinovillasukkien käyttöä. Ohuemmat sukat ihoa vasten ja niiden päälle toiset sukat, joiden paksuus sopii vuodenaikaan. Näin tehdään siksi, että sukat hieroutuvat toisiaan vasten jalkojen sijaan. Villa kuljettaa kosteutta pois iholta, parantaa ilmanvaihtoa sekä pitää lämpimänä myös silloin, kun on märkää. Vaihda sukkia usein - useita kertoja päivässä, ja kuivata ne ripustamalla reppuun. Siten pidät jalkasi kuivina ja tyytyväisinä ja estät hiertymiä ja muita vaivoja.

Blank
Blank

Jalat:

Kirjoitushetkellä on vielä muutamia pakkasasteita, mutta kevät on jo hyvää vauhtia tuloillaan. Myös jalat hyötyvät merinovillaisista välihousuista ihoa vasten (kun on kylmä). Meillä on ollut tapana käyttää ulkoiluhousuja tai teknisiä housuja päällimmäisinä, sillä niiden joustavat paneelit lisäävät liikkuvuutta ja avattavien tuuletustaskujen ja vetoketjujen avulla voimme säätää lämpötilaa nopeasti. Ne eivät ole välttämättömät, mutta mielestämme helpottavat vaeltamista ja tekevät siitä mukavampaa. Olemme kuulleet myös paljon hyvää villa-alusvaatteista samasta syystä kuin villasukista ja villakerrastoistakin. Olemme kuitenkin käyttäneet vain tavallisia puuvilla-alusvaatteita ulkoillessamme - ja se on toistaiseksi toiminut meille hyvin.

Ylävartalo:

Sitten otamme askeleen ylöspäin. Tässä jälleen kerran suosittelemme merinovilla-aluspaitaa lähimmäksi ihoa, ja sen paksuuden voi valita vuodenajan mukaan. Sen päällä käytämme lämmintä paitaa (nyt alkukeväällä), jossa on mieluiten vetoketju, jonka avulla lämpötilan säätäminen onnistuu helposti. Paidan päällä meillä on tarvittaessa synteettinen untuvaliivi, joka on helppo pakata pieneen tilaan ja pukea päälle aina tauoilla tai kun on muuten kylmä. Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä - kuoritakki. Se suojaa säältä, olipa kyseessä sitten lumi, sade, tuuli tai rakeet. Voit myös käyttää sadetakkia, mutta se ei hengitä lainkaan, eikä sitä ole usein suunniteltu aktiiviseen seikkailuun. Sulkumerkkeihin voidaan laittaa myös kuorihousut - meillä niitä on harvoin mukana vaelluksella, mutta riippuen minne olet menossa ja miltä sää näyttää, voi olla hyvä pakata mukaan kevyet kuorihousut (tai sadehousut) suojaamaan säältä.

Pää:

Tähän aikaan vuodesta käytän merinovillapipoa suojaamaan korviani, kun niitä palelee tai kun yöllä teltassa on kylmä. Lippistä käytän suojaamaan auringolta sekä pitämään hiukset poissa kasvoiltani.

4. Muu varustus

Vesi:

Voit kuljettaa vettä mukanasi monin eri tavoin - itse kannan mukanani yhtä (tai kahta) pulloa juomavettä sekä pientä vesisuodatinta, joka puhdistaa järvi- ja puroveden juomakelpoiseksi. Veljeni kantaa selässään nestejärjestelmää, johon mahtuu 2 tai 3 litraa vettä, jolloin juotavaa vettä on enemmän heti valmiina. Mukana kuljetettavan veden määrä riippuu muun muassa vaellusympäristöstä sekä siitä, onko matkan varrella vesistöjä. Joka tapauksessa sinulla tulisi aina olla puhdasta vettä saatavillasi tavalla tai toisella, sillä kehosta haihtuu paljon nestettä vaeltaessa!

Ensiapupakkaus:

Et voi koskaan tietää, milloin onnettomuus tapahtuu (ja yleensä niin käy juuri silloin, kun sitä vähiten odotat), ja ensiapupakkauksen avulla pääset jo hyvin pitkälle. Ensiapuvarusteisiin voi kuulua myös hätälähetin, kuten Spot, joka päivittää sijaintisi lähimmäisillesi myös gps-verkon ulkopuolella ja kutsuu tarvittaessa apua - sillä eihän sitä koskaan tiedä. On tärkeää pakata ensiapupakkaukseen myös rakkolaastareita ja aurinkosuojavoidetta.

Puhelin:

Lähes kaikki kantavat puhelinta mukanaan joka päivä ja se sisältääkin monia älykkäitä ominaisuuksia. Voit ikuistaa vaelluksesi ottamalla kuvia, tutkia karttoja ja pitää yhteyttä kotiin - sekä nauttia esimerkiksi viihteestä iltaisin podcastien ja äänikirjojen muodossa.

Varavirtalähteet:

Elektroniikan lataamiseen. Meillä on käytössämme aurinkokennoilla varustettu versio, jonka avulla voit ladata hieman lisää virtaa - hyviin hetkiin tarvitaan todellakin akkuun muutama lisäprosentti.

Aurinkolasit

Otsalamppu

Vaihtovaatteet:

Riippuen siitä, kuinka kauan olet poissa, sinun tulee aina varmistaa, että sinulla on vähintään yhdet kuivat ja puhtaat vaihtovaatteet mukanasi. Lyhyemmillä vaelluksilla käytämme yleensä toista aluskerrastoa esimerkiksi nukkuessamme.

Veitsi:

Meillä on yleensä aina mukana taittoveitsi tai kevyempi veitsi, koska sille on paljon käyttöä - kuten ruoanlaitto, köyden tai laastarin leikkaaminen. Voit myös viihdyttää itseäsi iltaisin pienillä puutöillä - ehkäpä veistäisit paistolastan lettuja varten? :)

Reppu:

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä on reppu, jossa kannamme kaikki varusteemme. Ennen repun ostamista, kokeile sitä huolellisesti, mielellään painon kanssa. Rinkkoja on saatavilla eri muotoisina, eri selänpituuksilla, tilavuuksilla, eri väreissä sekä moniin eri tarkoituksiin. On erittäin todennäköistä, että löydät juuri sinulle sopivan repun, ja parhaiten se löytyy kokeilemalla.

Pidä mielessä, että sen on istuttava hyvin selkää vasten ja oltava vakaa, jonka lisäksi lantiovyön ja pehmustettujen olkahihnojen on tunnuttava miellyttäviltä - niillä on suuri vaikutus mukavuuteen vaelluksen aikana. Pakkaamme varusteemme yleensä 45-65 litran reppuun, eikä meille juurikaan jää ylimääräistä tilaa. On helppo pakata mukaan vähemmän välttämättömiä asioita, jos repussa on tilaa. Kokoon ja tilavuuteen vaikuttaa myös, oletko lähdössä vaeltamaan esimerkiksi lasten kanssa.

Toivomme, että olet saanut uusia vinkkejä ja inspiraatiota seuraavan vaelluksen suunnitteluun. Muista kunnioittaa aina luontoa ja jokamiehenoikeuksia, esim. luonnonsuojelualueen tai kansallispuiston sääntöjä ja siivoa aina jälkesi. Luonto on meidän kaikkien ulottuvilla, mutta vain sillä edellytyksellä, että huolehdimme siitä.

// Forrest & Indiana (@wayoutbros)

Sinun täytyy käyttää julkista profiilia voidaksesi hyödyntää kaikki sivuston ominaisuudet. Lähellä!