Aika tehdä juoksemisesta muutakin kuin treeniä

Kirjoittanut: @frilufts

Olen henkilö, joka tarvitsee paljon aikaa luonnossa voidakseen tuntea olonsa hyväksi. Metsä ja luonto ovat minulle välttämätön henkireikä, jotta kykenen toimimaan. Aina silloin tällöin menen ulos yöpymään tai lähden vain pienelle retkelle, jossa sytytän tulen ja keitän kupin kahvia yksinäni.

Juoksen melkein aina metsässä, mutta jostain syystä en luokittele harjoitteluani ulkoiluksi ja sielunhoidoksi. Luultavasti siksi, että kilpailen aina itseni kanssa, mikä tarkoittaa, että juoksemisesta tulee vain fyysinen ponnistelu. En pysty nauttimaan kauniista ympäristöstä ja luonnosta. En voi nauttia, kun keskityn juoksemaan nopeammin kuin edellisellä kerralla. Tänä keväänä tein muutoksen, joka on antanut minulle täysin uudenlaisen näkökulman juoksuharjoitteluuni.

Muutos on hyvin yksinkertainen. Poistin äänen treenisovelluksestani. Äänen, joka kertoo minulle, kun ole juossut kilometrin sekä keskimääräisen nopeuteni. Päätin sivuuttaa ajat ja tahdin. Sen sijaan yritän tehdä jokaisesta harjoittelukerrasta kokemuksen. Henkilölle, joka on tottunut kilpailemaan itseään vastaan ja joka pitää pysähtymistä kengännauhojen sitomiseksi epäonnistumisena, se oli aluksi vaikeaa. Mutta yhtäkkiä poikkesin tavalliselta lenkkipolultani ja löysin pieniä polkuja, jotka veivät minut järville ja paikkoihin, joita en ollut koskaan ennen löytänyt. Kun näin jotain kaunista, pysähdyin ja annoin itselleni aikaa kokea ja nauttia siitä. Pakkasin juoksureppuuni lämpimän liivin ja otin mukaani vedensuodattimen, jotta voisin olla kauemmin ulkona. Sen sijaan että juoksisin saman tietyn etäisyyden 50 minuutissa, voisin olla ulkona tunnin ja 40 minuuttia ja juosta 18 kilometrin matkan. Juoksuharjoittelustani tuli yhtäkkiä enemmän kuin harjoittelua.

Blank
Blank

Kokeile uusia asioita, jotka johtavat uusin mahdollisuuksiin

Kun juoksen kotiympäristössäni, treeni alkaa ja päättyy yleensä oven ulkopuolella. Olen onnekas ja asun lähellä luontoa. Muutamassa minuutissa olen keskellä havumetsää, jossa on paljon polkuja, joista valita. Vaikka minulla on todella hyvät olosuhteet juosta kotiympäristössäni, olen alkanut käydä läheisissä paikoissa saadakseni mahdollisuuden kokea ja tutkia uusia ympäristöjä. Göteborgin alueen ympäristössä on paljon kauniita metsiä, luonnonsuojelualueita, saaristoa ja retkikohteita. Ajattele kuinka paljon ehdit nähdä ja kokea juoksemalla kaksi tuntia sen sijaan, että kävelisit.

En ole koskaan ajatellut meneväni juoksulomalle. Mutta yhtäkkiä minua alkoi houkutella ajatus mökin vuokraamisesta vuoristoalueella ja sieltä päiväretkien tekeminen. Tai ajella Norjan vuorten ja vuonojen keskellä, yöpyä leirintäalueella ja tehdä päivisin juoksuretkiä. Tänä vuonna meillä on ollut rajalliset mahdollisuudet matkustaa, mutta kohta on aika aloittaa ensi vuoden loman suunnittelu.

Varusteet pidempiä matkoja varten

Juoksemisen suuri etu on, että se on aktiviteetti, jota useimmat voivat harrastaa. Voit treenata missä ja milloin tahansa. Juoksu on monin tavoin äärimmäinen liikuntamuoto. Se on myös aktiviteetti, jonka ei tarvitse maksaa paljon. Periaatteessa pari juoksukenkiä ja treenivaatteet riittävät. Jos päätät panostaa hieman pidempiin lenkkeihin, voi olla hyvä hankkia hieman lisävarusteita. Ajattelin antaa ehdotuksia varusteista ja esitellä varusteeni, joita käytän paljon ulkona lenkkeillessäni.

Juoksukengät

Jos juokset pidempiä matkoja, voi olla hyvä käyttää rahaa todella hyvän juoksukenkäparin hankkimiseen. Hyvät juoksukengät, jotka on mukautettu sinulle sekä juoksemallesi maastolle, ovat tärkeitä asioita loukkaantumisten välttämiseksi. Vietä aikaa lukien, mitkä juoksukengät sopivat sinulle ja juoksemiseesi. Juoksen hyvin vaihtelevassa maastossa. Yleensä pienillä metsäpoluilla ja sorateillä, mutta joskus myös asfaltilla. Käytän Hoka Speedgoat 4 -kenkiä. Se on kevyt maastokenkä, jossa on hyvä pehmustus ja hyvä vedenpoistokyky. Menetän harvoin pitoni, vaikka juoksen märillä kivillä ja pitkospuilla. Varusteiden rajoitusten tunteminen on tärkeää loukkaantumisten välttämiseksi.

Treenivaatteet

Treenivaatevalintani vaihtelee paljon sen mukaan, mihin aikaan vuodesta juoksen. Kesäkuukausina juoksen t-paidassa, lyhyissä trikoissa ja uimashortseissa. Syksyllä ja kylmempinä vuodenaikoina on tärkeämpää, että vaatteita on enemmän ja että ne ovat hyviä. Hyvänä perustana mielestäni toimivat juoksutrikoot ja aluspaita, jonka päällä on t-paita. Talven ja kylmän tullessa täydennän vaatetustani treenitakilla, hatulla ja käsineillä. Minulla on aina mukana jonkinlainen varavaate juoksulenkeilläni. Jos on kesä, minulla on mukana sadetakki. Syksyllä pakkaan sadetakin ja liivin. Jos on todella kylmä, pakkaan ohuemman untuvatakin. Tavoitteena on kuljettaa mukana mahdollisimman vähän varusteita, mutta silti tarpeeksi, jotta voit paleltumatta pysähtyä, nauttia ja kokea. Monet treenivaatteistani ovat Hellneriltä. Ne ovat mukavia, edullisia ja juoksuharjoitteluun tarkoitettuja vaatteita. Lempivaatteeni on Nirra Hybrid Vest -liivi, joka sopii täydellisesti varavaatteeksi reppuun.

Blank
Blank

Treenireppu

Käytän noin kymmenen litran reppua. Minulle siinä on tilaa juuri sopivasti. Voin pakata vesisuodattimen, sadetakin, liivin, puhelimen, otsalampun ja avaimet. Minulle on tärkeää, että reppu on mukava ja istuu hyvin selkään. Käytän Ultimate Directions -merkin reppua ja mielestäni he ovat onnistuneet hyvin 10,8-litraisen mallinsa Ultra Vest 5.0 valmistamisessa. Tuskin tunnen sitä selässäni!

Vedensuodatin

Jos juokset pidempiä matkoja, on tärkeää saada vettä. Useimmat haluavat välttää turhan lastin kantamista. Itselläni ei ole koskaan ollut juomavöitä tai vastaavia. Juoksureppuni mukana tuli kaksi puolen litran vesipulloa, mutta jätän ne kotiin. Sen sijaan pakkaan yleensä mukaan pullon vedensuodattimella, jota käytän metsäretkilläni. Käyttämäni pullo on Katadynilta ja on nimeltään BeFree. Se on pehmeä muovipullo, jossa suuosassa on suodatin. Suodatin vie vähän tilaa, eikä paina oikeastaan melkein mitään. Käyttämällä lenkkipolun varrella olevien järvien ja purojen vettä vältyt tarpeettoman painon kantamiselta.

Treenikello / treenisovellus

Koko filosofiani aikojen jahtaamisen lopettamisesta ja sen sijaan nautintoon, luontokokemukseen ja nykyhetkeen keskittymisestä ei mene täysin yhteen keskimääräisen nopeuden kertovan treenikellon kanssa, tai treenisovelluksen kanssa, joka kertoo jatkuvasti, kuinka hidas tai nopea olen. Mutta jos opit käsittelemään sitä hyvin, treenikellosta saadut tiedot ovat erittäin jännittäviä. GPS-paikannuksen ansiosta on palkitsevaa ja hauskaa seurata, missä on juossut. Voi myös olla palkitsevaa analysoida sykettä, mitata päivittäisten askelten määrää, tutkia, kuinka pitkän matkan on juossut viimeisen viikon aikana ja niin edelleen. Käytän Garmin Forerunner 245 -kelloa, jonka olen yhdistänyt puhelimeeni. Eniten käytän sitä GPS-paikannukseen ja sykkeen mittaukseen. Pitkän lenkin jälkeen on jännittävää mennä katsomaan, missä ja miten olet juossut.

Tee jotain uutta, mitä et yleensä tee

Olemme erilaisia, ja kaikilla on erilaiset treenitavoitteet. Jotkut harjoittelevat ollakseen parempia seuraavassa kilpailussa. Toiset treenaavat voidakseen syödä ja juoda hyvin. Mutta kun seuraavan kerran olet ulkona juoksemassa, tee jotakin, mitä et yleensä tee. Riko käyttäytymismalliasi. Sammuta ääni treenisovelluksestasi tai -kellostasi. Poistu turvalliselta pururadalta ja siirry tuntemattomille poluille. Hidasta ja keskity nykyhetkeen. Katso ylös, nauti kauniista luonnosta ja tee treenistäsi jotain enemmän. Minulle juoksemisesta on tullut enemmän kuin harjoittelua. Antamalla itselleni mahdollisuuden vastata tarpeeseeni luonnosta nauttimiseen, juoksemisesta on tullut ulkoilukokemus.

Sinun täytyy käyttää julkista profiilia voidaksesi hyödyntää kaikki sivuston ominaisuudet. Lähellä!